Over de school

De Boithuto School is een zwarte plattelandsschool met bijbehorende kostschool in Swartwater, Limpopo. Het is een school met een streekkarakter; sommige kinderen komen van honderden kilometers afstand en gaan maar een enkele keer naar huis.

De school heeft circa 172 leerlingen en 5 leraren. Er wordt onderwijs gegeven op niveau grade 1 t/m 12, waarbij de leerlingen in leeftijd variëren van 4 tot 22 jaar. Maar weinig kinderen maken de school in zijn geheel af. De leerplicht in Afrika is tot 15 jaar en behalen van grade 9.

Deze leerplicht wordt vaak niet gehandhaafd. Ouders halen kinderen vaak eerder van school, omdat de school te ver weg is, ze willen dat kinderen gaan werken of er is geen geld voor schooluniformen.

Op de school wordt ook gekookt, waarbij de maaltijden weinig variabel zijn. De belangrijkste en soms ook de enige maaltijd van de kinderen is maïspap, meestal 1 of 2 keer per dag, die bereid wordt door een aantal moeders.

De school krijgt steun van de overheid in de vorm van lesmethodes. Deze zijn van voldoende niveau en ook voldoende aanwezig. Nagenoeg alle overige vorm van ondersteuning blijft echter uit. De Zuid-Afrikaanse regering biedt amper steun aan plattelandsscholen, omdat ze vinden dat je maar naar de stad moet komen.

De sanitaire omstandigheden van de school zijn sober. Er is geen stromend water bij de toiletten en er was tot voor kort in zijn geheel geen warm water aanwezig. Ongeveer 70 kinderen verblijven eigenlijk continu in de bijbehorende kostschool, omdat ze te ver weg wonen om lopend naar huis te kunnen. Er zijn bedden aanwezig waar ze met 2 kinderen in slapen en waar ze tevreden mee zijn.

De bouwkundige staat van de school is armoedig: te weinig ruimte voor alle leerlingen, ruimte die er wel was kenmerkt zich door slecht onderhoud en er zijn nagenoeg geen kasten. Ook het meubilair is van armoedige staat, vaak kapot en klein.

Wat hebben we bereikt?

Zie in deze prachtige presentatie wat we gerealiseerd hebben tot op heden in cijfers, woord en beeld!

Toekomstplannen

Limpopo is echt een arme provincie en er zijn veel behoeften op gebied van onderwijs. Zowel bij Boithuto als bij vele andere gebieden. Zo hebben we een aanvraag gekregen voor de bouw van een hostel voor 200 kinderen welke we graag willen ondersteunen. Voor Boithuto is ons meest recente activiteitenoverzicht:

Activiteitenoverzicht-Boithuto